Saturday, April 3, 2021

بواسیر یا هموروئید داخلی، علائم، دلایل و راه‌های درمان






مقعد بخش انتهایی دستگاه گوارش است که عمل دفع به وسیله آن انجام می پذیرد. به دلیل وجود عروق و عصب های زیاد در دیواره و اطراف مقعد، این ناحیه از حساسیت بالایی برخوردار است. بنابراین مستعد بروز بیماری های مختلف مقعدی از جمله بواسیر یا هموروئید داخلی و خارجی است.

وقتی رگ های ناحیه مقعد دچار آسیب، تورم، کشیدگی و یا پارگی شوند، شما به هموروئید مبتلا شده اید. بیماری بواسیر یا هموروئید بسیار شایع تر از سایر بیماری های ناحیه مقعد و نشیمنگاه است.

این بیماری به دو شکل هموروئید داخلی و خارجی بروز پیدا می کند که هر یک می توانند با علائم متفاوتی نمایان شوند. در این 
مقاله قصد داریم علائم، دلایل و روش های درمان هموروئید داخلی را بطور کامل شرح دهیم:

هموروئید داخلی چیست؟
بواسیر یا هموروئید داخلی، به ایجاد آسیب و التهاب در رگ های داخلی مقعد اطلاق می شود. در مقابل بواسیر خارجی در بیرون و نواحی اطراف مقعد ایجاد می شود.

البته بعضی از بیماران ممکن است بطور همزمان به هر دو نوع داخلی و خارجی مبتلا شوند.

شایع ترین علائم هموروئید داخلی
ممکن است علائم هموروئید داخلی در ابتدای بیماری کمتر قابل لمس باشد. اما معمولا بیماران مبتلا به این عارضه، در مرحله اول رگه های خون روشن را روی مدفوع خود مشاهده می‌کنند. مشاهده خون در مدفوع گاهی تنها نشانه بواسیر داخلی نیست.

هرچقدر این عارضه پیشرفت کند، تورم زائده های هموروئیدی داخل مقعد بیشتر شده و این عروق متورم می توانند از مقعد بیرون بزنند و دچار پرولاپس شوند. احساس خیسی و ترشحات مقعدی هم یکی دیگر از علائم آزاردهنده بیرون زدگی زدگی مخاط روده از مقعد است که منجر به ایجاد این ترشحات می شود.

همچنین احساس درد، دفع ناکامل مدفوع، سوزش و خارش مقعد هم از دیگر علائم هموروئید داخلی است که با توجه به شرایط و گرید بیماری شدت آن در هر فرد تغییر می‌کند.

درجات مختلف هموروئید داخلی
هموروئید داخلی با توجه به زمانی که از شروع بیماری می‌گذرد و همچنین شدت پیشرفت و بیرون زدگی این عارضه، دارای انواع و درجات گوناگونی است که برای هر یک باید از درمان مناسب آن استفاده کرد:
بواسیر نوع 1



در این نوع هموروئید داخلی رگ های داخل مقعد متورم و ملتهب شده، اما به سطح بیرونی راه پیدا نمی کنند.

بواسیر نوع 2



در گرید دو ضایعه های بواسیری هنگام دفع مدفوع و ایجاد فشار از مقعد بیرون می زنند، اما بصورت خود به خود به داخل برمی گردند.

بواسیر نوع 3



در بواسیر داخلی درجه سه، عروقی که هنگام دفع از مقعد خارج می شوند دیگر به صورت خود به خود به داخل برنمی گردند و برای بازگشت آنها نیاز به استفاده از نیروی انگشت است.

بواسیر نوع 4



در این حالت رگ های وریدی بطور کامل پرولاپس شده و از مقعد بیرون می زنند و تنها راه درمان این بیرون زدگی جراحی و لیزر است.

دلایل و عوامل زمینه ساز ابتلا به هموروئید

به دلیل حساسیت بالای ناحیه مقعد، ایجاد فشار زیاد در این ناحیه به دلایل گوناگون می تواند منجر به بروز بیماری هموروئید شود. عواملی که باعث ایجاد فشار در این ناحیه می شوند شامل:

کم تحرکی و نشستن به مدت طولانی: یکی از عواملی که فشار زیادی در مقعد ایجاد می کند، کم تحرکی است. نشستن به مدت طولانی بخصوص در کارمندان و رانندگان یکی از دلایل تورم رگ های ناحیه رکتوم و بروز بیماری هایی مثل بواسیر است.

یبوست طولانی مدت: سختی مدفوع یکی از اصلی ترین دلایل هموروئید به حساب می آید. یبوست اگر طولانی شود عوارض زیادی به دنبال دارد که یکی از آنها ایجاد آسیب در رگ های دیواره رکتوم و بروز بواسیر است.

مصرف کم آب و مواد غذایی حاوی فیبر می توانند منجر به ایجاد یبوست و خشکی مدفوع شوند.

زور زدن هنگام اجابت مزاج: توصیه می کنیم از زور زدن زیاد در زمان دفع مدفوع خودداری کنید، چون این عمل می تواند فشار وارده به ناحیه رکتوم را چندین برابر کند.

اسهال مزمن: اسهال هم نوعی حرکت غیر عادی روده است که در آن بیمار بطور مکرر نیاز به دفع دارد و خروج مدفوع به شکل شل و آبکی است. اگر اسهال طولانی و مزمن شود باعث ایجاد آسیب و بروز بیماری های مقعدی خواهد شد.

چاقی و افزایش وزن: وزن بالا باعث ایجاد فشار زیاد در ناحیه رکتوم و تورم رگ های خونی این ناحیه و در نهایت بروز بیماری بواسیر یا هموروئید می شود.

بارداری و زایمان در زنان: بارداری علاوه بر افزایش وزن و بزرگ شدن شکم، باعث بروز تغییرات هورمونی در بدن می شود. این دو عامل با تحریک ناحیه رکتوم می توانند زمینه ساز بروز بیماری های شقاق و بواسیر باشند.

بسیاری از زنان در دوران بارداری و یا بعد از فشار زیاد زایمان به این بیماری ها مبتلا می شوند.

ورزش های سنگین: بلند کردن اجسام و وزنه های سنگین در برخی افراد می تواند فشار زیادی به ناحیه نشیمنگاهی وارد کند و باعث ایجاد آسیب شود.

می توانید مقاله بواسیر یا هموروئید داخلی  را در سایت کلینیک پایتخت مراجعه کنید

No comments:

Post a Comment