Saturday, March 26, 2022

زگیل مقعد چیست؟ روش های درمان + فیلم لیزر زگیل



زگیل مقعد یا condylomata acuminata محیط اطراف ناحیه مقعدی و دستگاه تناسلی را در بر می‌گیرد. زگیل در اول بصورت توده ی کوچک ایجاد شده و پس از مدتی به کل ناحیه مقعدی گسترش می یابد. زگیل مقعد معمولا دردناک نیست و خیلی از بیماران از حضور آن بی خبرند و ضمنا میتواند درون مجرای مقعد هم مخفی و رشد کند. از علائم آن باید به خارش، ناراحتی، خون ریزی، ترشح و یا احساس غده یا توده در این ناحیه اشاره کرد.

دلیل ایجاد زگیل مقعد

زگیل مقعد هم نوعی ویروس HPV (پاپیلوم انسانی) كه طی تماس جنسی منتقل می‌شود. این ویروس شایع ترین بیماری جنسی و مقاربتی است که از طریق تماس پوست با پوست و برقراری رابطه جنسی به راحتی منتقل می شود.

همچنین ممکن است از ابتلای شما به این ویروس تا زمان بروز علائم زمان زیادی طول بکشد. البته با داشتن رابطه جنسی ایمن می توان تا حدی از ابتلا به این ویروس پیشگیری کرد.

علائم و نشانه ها
زگیل های مقعدی معمولاً بدون درد هستند، بنابراین ممکن است افراد متوجه نشوند که به آن مبتلا هستند. اولین نشانه ظاهری این بیماری ایجاد زائده های نرم و مرطوب در نزدیکی یا داخل مقعد است که به رنگ قهوه ای روشن یا گوشتی هستند.

همزمان با ابتلا به زگیل مقعدی ممکن است زگیل در سایر قسمت های بدن شما ایجاد شود. زگیل تناسلی در زنان ممکن است روی فرج، واژن یا دهانه رحم ظاهر شود. زگیل تناسلی در مردان می تواند روی آلت تناسلی، کیسه بیضه، ران ها یا کشاله ران ایجاد شود. همچنین علائم شایع زگیل مقعد به شرح زیر است:
خارش
خون ریزی
ترشحات مخاطی
ایجاد زائده های تکی یا دسته ای (گل کلمی)
آیا زگیل باید حتما برداشته شود؟
معمولا بله، اگر زگیل برداشته نشود رشد و تكثیر پیدا می كند. همچنین درصورت عدم درمان امكان تبدیل آن به سرطان وجود دارد. همچنین زگیل مقعد شکل ظاهری ناخوشایندی در مقعد ایجاد می کند و یکی از دلایل اصلی مراجعه بیماران، همین ظاهر نامناسب است.

چه درمانی برای زگیل مقعد موجود است؟
با توجه به نوع و اندازه زائده های زگیل مقعد، روش های مختلفی برای درمان آنها وجود دارد. اما برای انتخاب بهترین روش دمران باید به دکتر متخصص مراجعه کنید. در ادامه رایج ترین روش های درمان زگیل مقعد را مرور می کنیم:

درمان زگیل مقعد با لیزر
بهترین راه درمان زگیل مقعدی و انواع دیگر زگیل تناسلی استفاده از روش لیزر است. در این روش با تابش اشعه یکپارچه لیزر بر روی زائده زگیل ها، آنها را از بین می برند. این روش که خیلی سریع و در یک جلسه انجام می شود، به دلیل سهولت در درمان و نتایج قطعی تا حد زیادی مورد استقبال بیماران قرار گرفته است.

همچنین در روش لیزر زگیل مقعدی می توان زائده های با تعداد زیاد یا بزرگ را هم در یک جلسه از بین برد و احتمال بازگشت این زائده ها بسیار پایین است.

No comments:

Post a Comment