Saturday, November 4, 2023

چرا دچار خارش مقعد می‌شویم؟

 دلایلی که باعث خارش مقعد می‌شوند!

با اینکه هموروئید یک مشکل شایع است و حدود ۵۰ درصد افراد به آن مبتلا می‌شوند، اما تشخیص آن باید حتما توسط پزشک انجام شود. زیرا مردم به دلیل عدم آگاهی و شناخت کافی از سایر بیماری‌ها، هرگونه علائم غیر طبیعی در ناحیه مقعد را به بواسیر نسبت می‌دهند.

بیماران معمولا با علائمی مثل خارش در ناحیه مقعد، خونریزی و لمس گوشت اضافه به ما مراجعه می‌کنند و اولین حدس آن‌ها ابتلا به بواسیر یا هموروئید است.

همچنین خوددرمانی با روش‌های خانگی یا پمادهای موضعی نظیر آنتی هموروئید، اولین اقدام آنهاست. اما لازم است بدانید که “بواسیر پیشرفته” با این روش‌ها از بین نمی‌رود و گاهی ممکن است بدتر شود. حتی ممکن است شما بواسیر نداشته باشید و کاری که خودسرانه برای درمان این مشکل انجام می‌دهید، احتمالاً شرایط را بدتر می‌کند.

بواسیر یا هموروئید چیست؟

همه انسان‌ها به طور معمول هموروئید دارند. آن‌ها فقط زمانی مشکل ساز می‌شوند که متورم و تحریک شوند. بیشتر اوقات، شما خودتان نمی‌توانید بواسیر را تشخیص دهید و پزشک باید شما را معاینه کند.

دلایلی که باعث خارش مقعد می‌شوند!

التهاب و پارگی در عروق ناحیه مقعد با نام بیماری بواسیر یا هموروئید شناخته می‌شود که یکی از علائم آن خارش مقعدی است. بواسیر علائم دیگری مثل خونریزی، درد، بیرون زدگی و غیره هم ایجاد می‌کند.

چه چیزی باعث خارش بواسیر می‌شود؟

هموروئید وریدهای متورم و ملتهبی هستند که در اطراف مقعد فرد (دریچه ای که مدفوع از بدن خارج می‌شود) یا در پایین رکتوم (انتهای پایین روده بزرگ که به مقعد منتهی می‌شود) ایجاد می‌شوند.

  • عروق بواسیر معمولا به شکل توده‌های سخت و حساس در نزدیکی مقعد ایجاد می‌شوند. این توده‌ها و برجستگی‌های اضافی گاهی باعث می‌شوند مقعد بطور کامل تمیز (تخلیه) نشود که و این امر باعث خارش پوست به دلیل باقی‌مانده مدفوع شود.
  • پوست اطراف مقعد نیز ممکن است به دلیل تورم تحریک شود که می‌تواند باعث احساس خارش شود.
  • پس از بروز این علائم، فرد ممکن است اقداماتی را برای از بین بردن احساس خارش انجام دهد. این می‌تواند شامل پاک کردن شدید ناحیه بعد از اجابت مزاج باشد که معمولا باعث بدتر شدن علائم و خارش هموروئید می‌شود.
  • اگر بواسیر افتادگی داشته باشد، فرد بیمار در جایی که رگ خونی متورم از دهانه مقعد بیرون زده، ترشحاتی خواهد داشت. این افزایش رطوبت نیز هم یکی دیگر از دلایل خارش بواسیر به شمار می‌رود.

چه چیزی باعث خارش بواسیر می‌شود؟

خارش مقعد یک علامت نسبتاً شایع است که علاوه بر هموروئید، با سایر بیماری‌های مقعدی و پوستی (مانند شقاق، پسوریازیس یا عفونت قارچی) هم می‌تواند بروز پیدا کند. احساس خارش یک نشانه طبیعی از پاسخ التهابی بدن است و بخشی از چگونگی خلاص شدن بدن از محرک‌هایی است که ممکن است خطرناک باشند.

در مورد هموروئید خارش دار، خارش مقعد تنها یکی از علائمی است که به طور مشابه از تورم زمینه‌ای ناشی می شود. با این حال، از آنجایی که خارش همیشه یک علامت نیست، چندین دلیل ممکن برای وجود آن وجود دارد:

اصطکاک: هنگامی که اصطکاک با بواسیر از قبل متورم شده ایجاد شود، ممکن است باعث تحریک بیشتر شود. نمونه‌هایی از منابع اصطکاک عبارتند استفاده زیاد از دستمال توالت، لباس زیر نامناسب و غیره.

مدفوع: بدیهی است که وجود هموروئید دیگر عملکردهای طبیعی بدن مانند اجابت مزاج را متوقف نمی‌کند. باکتری‌ها و سایر مواد موجود در مدفوع می‌توانند بواسیر را تحریک کرده و باعث خارش شوند. این می‌تواند با زور زدن در هنگام یبوست یا با اجابت مزاج بیش از حد به دلیل اسهال تشدید شود.

مخاط: هموروئید داخلی و خارجی می‌تواند تولید مخاط و ترشحات را در مقعد افزایش دهد که ممکن است به بیرون نشت کند. مرطوب شدن مقعد یکی دیگر از عوامل ایجاد خارش در مقعد است.

چگونه خارش هموروئید را متوقف کنیم؟

راه‌های مختلفی برای تسکین خارش هموروئیدی به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی کلی وجود دارد. این شامل:

چگونه خارش هموروئید را متوقف کنیم؟

بهداشت خوب: پس از اجابت مزاج، به آرامی با یک پارچه یا دستمال مرطوب کودک بدون عطر ناحیه را به آرامی تمیز کنید. همچنین همیشه مقعد را خشک نگه دارید.

از صابون‌ و شوینده‌های معطر استفاده نکنید: صابون‌های معطر یا رنگ شده، بمب‌های حمام، ژل‌های دوش، دستمال مرطوب بچه و لوسیون ‌های پوستی می‌توانند پوست را تحریک کنند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.

هیدروکورتیزون: این یک کرم استروئیدی کم قدرت است که التهاب و خارش هموروئید را تسکین می‌دهد و به کوچک شدن آن کمک می‌کند. اینها بدون نسخه با قدرت ۱% تا ۲.۵% در دسترس هستند.

مسکن‌های خوراکی: مسکن‌های بدون نسخه مانند تایلنول (استامینوفن) و ادویل (ایبوپروفن) می‌توانند خارش و درد مقعد را برای مدت کوتاهی تسکین دهند.

کرم‌های بی‌حس کننده: این کرم‌ها شامل بی‌حس‌کننده‌های بدون نسخه مانند لیدوکائین، زایلوکائین، دیبوکائین و بنزوکائین هستند.

حمام سیتز: این شامل در یک لگن حمام پر با چند اینچ آب است. حمام ۲۰ دقیقه‌ای منظم می‌تواند به تسکین خارش و سوزش کمک کند. سپس پوست را با یک حوله نرم خشک کنید.

نرم کننده های مدفوع: این محصولات بدون نسخه، تحریک ناشی از دفع مدفوع را کاهش می‌دهند. همچنین به عنوان ملین نرم کننده نیز شناخته می‌شود.

اکسید روی: این یک کرم، پماد یا خمیر دارویی است که بدون نسخه به فروش می‌رسد و به تسکین سوزش و خارش پوست کمک می‌کند.

آلوئه ورا: ژل یا کرم آلوئه ورا تسکین دهنده است و در صورت وجود خشکی یا سوزش پوست می‌تواند مفید باشد.


www.verywellhealth.com

No comments:

Post a Comment