Monday, August 17, 2020

چگونه می توان زگیل تناسلی را درمان کرد؟




زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند که می تواند از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل شود. بیش از 100 نوع مختلف از انشعاب‌های ویروس اچ پی وی وجود دارد. اما دلیلی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود با نوع ویروسی که منجر به سرطان دستگاه تناسلی مانند سرطان دهانه رحم می شود متفاوت است.

HPV که باعث ایجاد زگیل می‌شود اگر به موقع درمان نشود، ممکن است منجر به سرطان رحم در خانم ها و یا سرطان مقعد در آقایان شود. خود زگیل ها قابل درمان هستند و طی گذراندن دوره ای کاملا از پوست پاکسازی می‌شوند.

روش‌های درمان قطعی زگیل تناسلی

اگر زگیل تناسلی شما با گذشت زمان بهبود نیافت، نیازمند مراجعه به پزشک و رفع آن توسط روش‌های درمان زیر می‌باشد:

(کرایوتراپی (انجماد با نیتروژن مایع

روش کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی با ایجاد تاول در اطراف زگیل شما انجام می شود. با بهبودی پوست، ضایعات از بین می‌روند و این عمل باعث می شود که پوست جدیدی در محل عفونت تشکیل شود. ممکن است لازم باشد که درمان را تکرار کنید.

عوارض این روش شامل درد و تورم است. در این روش ابتدا زگیل ها از نظر برجستگی و رنگ بررسی می شوند، سپس نیتروژن مایع در دمای 196- درجه سانتی گراد به صورت اسپری روی محل زائده اعمال می شود. لازم به ذکر است که در روش ذکر شده محل زائده توسط انجماد کاملا پاکسازی می شود، زگیل از بین می رود و احتمال رسیدن عفونت ناشی به اطراف غیر ممکن است.

اگر زگیل ها بزرگ باشند ممکن است که طی یک جلسه درمان نشوند و پزشک روش درمان با لیزر را انتخاب کند. طبق آمار نشان داده شده که 75% بیماران از کرایوتراپی رضایت کامل داشته اند و تنها 25% از بازگشت مجدد زگیل خبر دادند. الکتروکوتر یا درمان برقی زگیل تناسلی در این روش از جریان ولتاژ کنترل شده برقی الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می شود.

الکتروکوتر زگیل تناسلی

معمولاً در مطب پزشک یا کلینیک های تخصصی انجام می شود. تزریق داروی بی حسی (بی حسی موضعی) معمولاً برای کنترل درد در الکتروکوتر استفاده می شود. ممکن است بعد از انجام عمل درد و تورم داشته باشید.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

در این روش از پرتو امواج نوری فروسرخ استفاده می شود، در درمان زگیل تناسلی با لیزر نیازی به بیهوشی فرد نمی‌باشد و این عمل با لیزر به صورت سرپایی انجام می‌شود. فرد بلافاصله پس از لیزر تراپی زگیل می تواند به محل کار و فعالیت های روز مره اش بازگردد. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که درمان با لیزر کم خطر و بدون عارضه ترین روش است.

No comments:

Post a Comment